Mijn dialplan bij MySIPSwitch

Nederlands Forum
User avatar
TheFug
Posts: 914
Joined: Sat Oct 06, 2007 8:23 am
Location: The Netherlands, North-Holland

Mijn dialplan bij MySIPSwitch

Post by TheFug » Fri Nov 09, 2007 6:15 pm

Dit is op het moment mijn dialplan bij MySIPSwitch,
(Dit is inmiddels alweer verouderd, ik raad aan om Ruby te gebruiken, is even eenvoudig, en bied meer mogelijkheden)
Maar ook MySIPSwitch, gaat vervangen worden !
Door: Sipsorcery !


exten => _ZX.,1,Switch(${EXTEN}@FWD)
exten =~ ^(18),1,Switch(*18${EXTEN:2}@FWD)
exten => _00X.,1,Switch(${EXTEN}@VOIPBUSTER)
exten => _06X.,1,Switch(+316${EXTEN:2}@VOIPCHEAP)
exten => _*X.,1,Switch(${EXTEN}@FWD)
exten => _08X.,1,Switch(*318${EXTEN:2}@FWD)
exten => _0ZX.,1,Switch(+31${EXTEN:1}@VOIPBUSTER)



Ik zal ze ook even "verklaren"

De eerste regel maakt het mogelijk om normale, en test nummers van FWD bv. 613 voor een "echo test" om te kijken of het geluid naar beide kanten werkt van de verbinding.
en natuurlijk andere FWD gebruikers te bellen.

De tweede regel maakt het mogelijk om alle gratis telefoon nummers in de USA te bellen, dmv. FreeWorldDialup, EXTEN:2 zorgt er voor, dat 18 niet "gedraait" wordt, omdat FWD er een * voor moet hebben, staat er dan *18$ in die regel, dan wordt er dus *18 gedraaid, plus wat ik op de telefoon intoetste (na 18).

De derde regel "ziet" dat ik internationaal wil bellen, aan 00 en draait dan ook alles wat ik intoets, mbv Voipbuster.

De vierde regel, "ziet"dat ik 06 draai, draait niet de eerste 2 getallen dmv EXTEN:2 maar draait wel eerst 00316 dmv. +316$ en dan de rest die ik intoetste na 06 om dus op deze manier gsm gesprekken altijd met Voipcheap te bellen.

De vijfde regel belt alle nummers waar ik eerst een * voor intoets, met FWD zo kan ik ook bv. de gratis nummers in andere landen bellen.

De zesde regel maakt het mogelijk om de gratis nummers in Nederland te bellen, zonder dat ik zelf 00318 hoef in te toetsen.

De zevende regel laat mij de Nederlandse telefoon nummers bellen zonder dat ik er zelf 0031 voor hoef in te toetsen.

De tweede regel wijkt iets af: =~ ^ in deze regel kan gebruik gemaakt worden van "expressie middelen"
(De "expressie middelen" zijn niet mogelijk in Ruby)

De Z in regel 1 en 7 accepteerd een getal 1 tm 9 qua "detectie"
Ook de volgorde van de dialplan regels is uiteraard ook belangrijk, ivm. de "detectie"

CallerID
Je moet bij de registratie van die (Name) provider "Show Provider Advanced Call Settings" aanvinken.
en in de "From Header" regel: <sip:J0UWT3LEF00NNUMM3R@sip.providername.com> invullen,
voor FWD moet dit bijvoorbeeld <sip:XXXXXX@fwd.pulver.com> zijn,
waar de X'n in dit geval, je FWD ID nummer is.
J0UWT3LEF00NNUMM3R kan in het formaat: (vast) 0031XXXXXXXXX of mobiel, 00316XXXXXXXX zijn,
per (Betamax) provider moet je natuurlijk wel je telefoon nummer laten registreren.
(via de softphone/online optie van die provider)
Houd er rekening mee, dat de Fair Use Policy niet werkt via MySipSwitch, dit komt omdat de betamax providers zich willen beschermen tegen misbruik van de "gratis" gesprekken.

Ik hoop dat mijn verhaaltje redelijk duidelijk is, anders hoor ik graag vragen !
Last edited by TheFug on Sun Jul 05, 2009 7:38 pm, edited 18 times in total.
Thanks, The Fug.

gear: my ISP's Zyxel Modem/Router in bridge, Sitecom WL309 Router, Siemens Gigaset 301D

Igor
Posts: 8
Joined: Sat Aug 11, 2007 3:56 pm

Post by Igor » Fri Nov 23, 2007 3:02 pm

Het is al weer een paar maanden geleden dat ik mijn 'dialplan' in MySIPSwitch heb geconfigureerd.. Hier is mijn dialplan:

exten => _1X.,1,Switch(user,pwd,${EXTEN:2}@sip.voipbuster.com)

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet meer hoe ik mijn dialplan moet vertalen. Als ik mij goed herinner gaan alle gesprekken die ik met "100" op mijn telefoon bel automatisch via voipbuster..

caesu
Posts: 24
Joined: Sun Nov 18, 2007 7:04 pm

Post by caesu » Fri Nov 23, 2007 4:52 pm

mijn dialplan
alles over voipcheap
0800 via voipbuster
lokale nummers, netnummer ervoor (078)


exten => _00X.,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
exten => _080X.,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipbuster.com, <sip:callerid@sip.voipbuster.com>)
exten => _0ZXXXXXXXX,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
exten => _ZXXXXXX,1,Switch(user,ww,078${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)

User avatar
TheFug
Posts: 914
Joined: Sat Oct 06, 2007 8:23 am
Location: The Netherlands, North-Holland

Post by TheFug » Sat Nov 24, 2007 9:02 am

caesu wrote:mijn dialplan
alles over voipcheap
0800 via voipbuster
lokale nummers, netnummer ervoor (078)


exten => _00X.,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
exten => _080X.,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipbuster.com, <sip:callerid@sip.voipbuster.com>)
exten => _0ZXXXXXXXX,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
exten => _ZXXXXXX,1,Switch(user,ww,078${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
Het is niet nodig om de 800 nummers via Voipbuster te doen, dat kun je bv. ook via FreeWorldDialup doen, je kunt daar een gratis account krijgen, dat is wel makkelijk, wat ze hebben ook een echo test nummer, de kans bestaat wel dat als je NAT aan jouw kant niet helemaal perfect is, dat je geluid niet helemaal werkt via die provider, maar daar kun je ook bij andere providers tegenaan lopen, maar bij de "Betamax providers" heb je daar geen last van..

De situatie met FWD is veranderd, sinds zij commercieel gegaan zijn.
Last edited by TheFug on Thu Dec 25, 2008 3:41 pm, edited 1 time in total.
Thanks, The Fug.

gear: my ISP's Zyxel Modem/Router in bridge, Sitecom WL309 Router, Siemens Gigaset 301D

User avatar
TheFug
Posts: 914
Joined: Sat Oct 06, 2007 8:23 am
Location: The Netherlands, North-Holland

Post by TheFug » Sat Nov 24, 2007 9:12 am

Igor wrote:Het is al weer een paar maanden geleden dat ik mijn 'dialplan' in MySIPSwitch heb geconfigureerd.. Hier is mijn dialplan:

exten => _1X.,1,Switch(user,pwd,${EXTEN:2}@sip.voipbuster.com)

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet meer hoe ik mijn dialplan moet vertalen. Als ik mij goed herinner gaan alle gesprekken die ik met "100" op mijn telefoon bel automatisch via voipbuster..
Wat ik zie is, is dat alle nummers die met een 1 beginnen, worden met Voipbuster gedraaid, ipv. 1 kun je daar natuurlijk ook *1 van maken, dan draai je voor het telefoon nummer dus eerst *1 dan kun je ook nog een andere provider instellen met *2 met zo'n regel. (dan heb je wat meer vrijheid, als je je dialplan wilt uitbreiden, in de toekomst)
Op den duur vond ik het makkelijker, om de "detectie methode" te gebruiken, dan hoef je ook geen speciale instrukties te geven aan de andere bewoners, die ook gebruik maken van de telefoon.
Thanks, The Fug.

gear: my ISP's Zyxel Modem/Router in bridge, Sitecom WL309 Router, Siemens Gigaset 301D

caesu
Posts: 24
Joined: Sun Nov 18, 2007 7:04 pm

Post by caesu » Sat Nov 24, 2007 1:40 pm

TheFug wrote:
caesu wrote:mijn dialplan
alles over voipcheap
0800 via voipbuster
lokale nummers, netnummer ervoor (078)


exten => _00X.,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
exten => _080X.,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipbuster.com, <sip:callerid@sip.voipbuster.com>)
exten => _0ZXXXXXXXX,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
exten => _ZXXXXXX,1,Switch(user,ww,078${EXTEN}@sip.voipcheap.com, <sip:callerid@sip.voipcheap.com>)
Het is niet nodig om de 800 nummers via Voipbuster te doen, dat kun je bv. ook via FreeWorldDialup doen, je kunt daar een gratis account krijgen, dat is wel makkelijk, wat ze hebben ook een echo test nummer, de kans bestaat wel dat als je NAT aan jouw kant niet helemaal perfect is, dat je geluid niet helemaal werkt via die provider, maar daar kun je ook bij andere providers tegenaan lopen, maar bij de "Betamax providers" heb je daar geen last van..
als het toch gratis is maakt het niet uit of doe ik het via voipbuster of via ergens anders.
verder bel ik af en toe een 0800 nr. dat mijn caller id moet herkennen.
en die kan ik met voipbuster meesturen.

over testnummers gesproken:

070-3046012

wijst zich vanzelf eigenlijk, handig nummer om te testen of inkomend/uitgaand geluid goed werkt.

als met caller id belt wordt je teruggebeld door nummer 070-3046010, kan je dus testen of je op dat nummer bereikbaar bent. iemand leest dan je nummer voor en daarna kan je gaan testen :D
als je zonder caller id belt kan je meteen gaan testen.

030-7110327

doorkiesnummers:

613 or "echo" Echo test
614 or "tone" Milliwatt test (Be carefull with a headset)
616 or "whoami" Number Repeat (Dutch)
100 or "time" Time (GMT +1) (Dutch)

0800-0230396 nummerweergave controle

User avatar
TheFug
Posts: 914
Joined: Sat Oct 06, 2007 8:23 am
Location: The Netherlands, North-Holland

Post by TheFug » Sat Nov 24, 2007 10:22 pm

caesu wrote:
030-7110327

doorkiesnummers:

613 or "echo" Echo test
614 or "tone" Milliwatt test (Be carefull with a headset)
616 or "whoami" Number Repeat (Dutch)
100 or "time" Time (GMT +1) (Dutch)

0800-0230396 nummerweergave controle
Inderdaad handig, alleen 616 werkt niet bij mij...
Thanks, The Fug.

gear: my ISP's Zyxel Modem/Router in bridge, Sitecom WL309 Router, Siemens Gigaset 301D

caesu
Posts: 24
Joined: Sun Nov 18, 2007 7:04 pm

Post by caesu » Sun Nov 25, 2007 12:51 am

stuur je wel je caller id mee?
aan je dialplan te zien niet.

je kan je gsm / kpn lijn / budgetphone.nr. verifiëren in het Voipbuster programmaatje en dan kan je dat nr. meezenden als je iemand belt.
in mijn dialplan zie je hoe dat met mysipswitch gaat.

User avatar
TheFug
Posts: 914
Joined: Sat Oct 06, 2007 8:23 am
Location: The Netherlands, North-Holland

Post by TheFug » Sun Nov 25, 2007 12:02 pm

caesu wrote:stuur je wel je caller id mee?
aan je dialplan te zien niet.

je kan je gsm / kpn lijn / budgetphone.nr. verifiëren in het Voipbuster programmaatje en dan kan je dat nr. meezenden als je iemand belt.
in mijn dialplan zie je hoe dat met mysipswitch gaat.
Ik ben niet helemaal eerlijk geweest, bij MySIPSwitch doe ik dat zo,(zonder extra software)

exten => _00X.,1,Switch(username,password,${EXTEN}@sip.voipbuster.com, <sip:003123mijntelefoonnummer@sip.voipbuster.com>)
dan zie je ook gelijk dat ik in ...... woon :)

(methode vond ik hier: http://www.mysipswitch.com/forum/viewtopic.php?t=16 )

Ben nu ook nog een beetje aan 't stoeien met m'n nieuwe aanwinst, een smartphone, iPaq514, waar ook VoIP op zit (+WiFi)
Thanks, The Fug.

gear: my ISP's Zyxel Modem/Router in bridge, Sitecom WL309 Router, Siemens Gigaset 301D

vr6only
Posts: 2
Joined: Sun Dec 30, 2007 5:23 pm

Post by vr6only » Thu Jan 03, 2008 4:21 pm

Ik ben nieuw met mysipswitch en heb al aardig wat uitgevogeld mbv het forum.

Ik wil met één provider alle nummer bellen (excl echo test...)

Mijn dialplan ziet er zo uit. Ik kreeg eerst "invalid number" als ik buitenlandse nummers wou draaien. Heb de volgorde veranderd en nu doet alles het.

exten => _X.,1,Switch(user,ww,${EXTEN}@sip.voipdiscount.com)
exten => _0ZX.,1,Switch(user,ww,+31${EXTEN:1}@sip.voipdiscount.com)

1e regel om alles via voipdiscount te doen.
2e regel om geen 0031 ervoor hoeven te draaien.

Ziet iemand hier iets verkeerds aan? Ik hoef geen caller ID!

Hoe weet ik, welke volgorde ik aan moet houden? Stel dat ik nog een regel toevoeg, om geen netnummer hoeven te draaien, hoe weet ik waar dat moet komen?
Wars Come And Go, But My Soldiers Stay Eternal

Post Reply